mandag den 22. oktober 2012

Sarah Lund-projektet: Update #2

...eller "To skridt frem og et tilbage".

Det skrider langsomt fremad med Sarah Lund-sweateren. Af flere grunde går det ikke så stærkt. For det første har jeg fået strenge ordrer fra arbejdet om ikke at strikke for hurtigt. Og for det andet, så har jeg igenigenigen pillet skidtet op. Denne gang fordi den simpelthen blev for kort. I torsdags var jeg ellers færdig med for-og bagstykke op til ærmegabet, troede jeg. Men da jeg målte det, var det ikke mere end 35 cm. Den islænder, jeg strikkede til mig selv i foråret, måler 42 cm. ml. ærmegab og taljerib, og den må i hvert fald ikke være kortere end den.

Derfor måtte jeg pille op og lave de ensfarvede blå bånd mellem isblomsterne bredere. Megatræls! Men jeg nåede altså at få strikket op til ærmegabet alligevel - og det var målet for den forgangne uge.

 Den korte trøje...

 ...som her er pillet op igen. Suk!

Nu er trøjen ca. 43 cm ml. ærmegab og bund. Det er mere passende, tror jeg.

Nu skal jeg i gang med ærmerne. Men først må jeg lige have fat i nogle strømpepinde. Jeg har ikke nogen, der er så tykke.

23 kommentarer:

  1. Nej den er forfærdelig kort den model der. Min er også blevet en anelse for kort til mig, og den nye mutti er igang med forlænges også en hel del.
    Du ved det jo godt, men husk nok også at forlænge på ærmer, så ligger mønster også ud for hinanden :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeps - du har helt ret. Den skal med garanti også forlænges på ærmerne. Selvfølgelig for at mønsteret skal passe sammen, men også fordi, jeg HADER trøjer med for korte ærmer. De skal helst gå lidt ud over hånden, synes jeg :-)

      Slet
  2. Hej.. Super flot trøje, hvor har i fået/ købt mønsteret henne?? Og hvilket garntype strikker du den i??? Mvh Pernille..

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg strikker trøjen i Naturuld. Du kan købe en lignende opskrift her: http://www.stofogsy.dk/Garn/Damer/-Ulden-Strik-troeje-ala-Sara-Lund.html. Det er ikke den, jeg bruger, men trøjen er vist magen til.

      Slet
  3. Når du strikker på så tykke pinde, vil jeg vælge at bruge rundpinden til ærmerne, så du slipper for strømpepindende... du hiver bare wiren ud i den ene side undervejs når du strikker. Jeg syntes det er nemmere end de der frustrende mange strømpepinde :-)
    MVH Rikke

    SvarSlet
    Svar
    1. Godt tip! Det vil jeg prøve. Jeg har tidligere strikket ærmer på strømpepinde, og jeg synes ikke, det så svært, men hvis jeg kunne spare et sæt pinde, så er det da klart at foretrække :-)

      Slet
  4. Det ser faktisk rigtig godt ud når der kommer mere afstand... OG så er det jo et plus at den bliver længere i det.... Jeg tror ikke hun fylder så meget i landskabet hende der Gråbøl ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ej, det tror jeg sørme heller ikke, hun gør :-)

      Slet
  5. Jeg vil også foreslå, ligesom Nørkle Tøserne, at du strikker ærmerne på rundpinde (teknikken kaldes magic loop. Søg evt. på youtube). Det er meget nemmere, specielt når det er mønsterstrik, og så slipper du også for at købe nye strømpepinde :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for tippet! Det vil jeg helt sikkert undersøge :-)

      Slet
  6. Den bliver så fin, din trøje!! Ingen tvivl om at magic loop er vejen frem! Jeg prøvede det for første gang for nylig. Det er så let!
    Garnstudio.dk har en rigtig god instruktions video :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for tippet, Trine. Det undersøger jeg lige! :-)

      Slet
  7. Hvor bliver den flot. Jeg skulle også lige til at foreslå magic loop.. Jeg hader nemlig strømpepinde!! Så det har været en fantastisk opdagelse for mig:)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det lyder rigtig meget som vejen frem. Kreative råd fra andre bloggere holder max! :-)

      Slet
  8. Den er simpelthen bare vildt flot!!!
    Kunne også være fedt at lave den dobbelt så lange og bruge som kjole!

    SvarSlet
    Svar
    1. Måske...hvis den ikke får bagdel? Det synes jeg godt, kan være en af ulemperne ved strikkede kjoler... Men den ville med garanti være dejlig vamset at have på :-)

      Slet
  9. Lærke Søndergård23. oktober 2012 kl. 20.02

    Nej, hvor bliver den god!!
    Jeg har fundet en opskrift på en lignende trøje, men den skal strikkes på pind 4!
    Jeg synes, at det lyder noget bedre, at bruge pind 9, som du. Kunne man lokke opskriften ud af dig på mail? Det så jeg, at du skrev til en anden på et tidligere indlæg om trøjen.

    Min mail er laerke-felix@forum.dk

    De bedste hilsner fra Lærke

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja pind 4 ville i hvert fald gå langsomt i forhold til denne her... Jeg har fundet et link til en lignende opskrift her: http://www.stofogsy.dk/Garn/Damer/-Ulden-Strik-troeje-ala-Sara-Lund.html
      Det er ikke den opskrift jeg bruger, men den er til det samme garn :-)

      Slet
    2. Lærke Søndergård24. oktober 2012 kl. 14.28

      Tak for det! Den er rigtig fin...
      Der står, at den strikkes på pind 7...er det mon (næsten) lige så hurtigt som pind 9?
      Jeg spørger måske dumt, men har ikke så voldsom meget strikke-erfaring ;)
      Vh Lærke

      Slet
    3. Jo, pind 7 går også hurtigt. I foråret strikkede jeg en islænder på pind 7. Det gik også ret stærkt :-)

      Slet
  10. Sikke en imponerende tålmodighed du udviser!

    SvarSlet
    Svar
    1. Ej, det går jo lynhurtigt, Maiken. Og så er den jo ikke til mig selv, så det skal være ordentligt! :-)

      Slet
  11. Hvad for noget garn bruger du ??
    Den er virkelig flot !

    SvarSlet

Topscorere den seneste uge