mandag den 29. oktober 2012

Sarah Lund-projektet: Update #3

...eller "Kunsten at få skidtet til at gå op".

En slem omgang sygdom var lige ved at få skovlen under sidste uges strikkeri. Tænk engang; jeg var så sløj, at jeg ikke engang gad at strikke! Heldigvis slap sygdommen sit tag på mig i løbet af fredagen, og det lykkedes mig at nå den planlagte etape af SL-sweateren, nemlig første ærme:

Jeg synes, det var ret svært at gennemskue mønsterstrikken, mens der skulle tages ud på ærmet og jeg måtte coaches heftigt af en mere garvet strikker. Nu har jeg gennemskuet systemet, men det tog godt nok også sin tid.

Efter sidste opdatering var der flere der rådede mig til at bruge magic loop-teknikken i stedet for fem strømpepinde til at strikke ærmet med. Det fungerede virkelig godt, så tusind tak for det gode råd! 

Et stk. klart ærme og bolen. Begge dele ligger nu og venter med propper for enden af de udskiftelige wirer fra Knitpro. Det er altså ret smart, at man kan tage pindene af og bare lade strikken vente på wirerne.

Næste skridt er...ja, rigtigt gættet: Et ærme til.

15 kommentarer:

  1. Hvor ser det godt ud :-)
    Jeg strikkede også en mønster sweater i foråret...er super glad for den ny hvor det er blevet koldt.
    Kender ikke noget til den magic...eller knitpro måske du kan fortælle lidt mere 😉

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gitte
      Jeg vil gerne vise lidt mere om magic loop - eller i det mindste linke til en Youtube-video. Det kommer der et indlæg for sig om :-)

      Knitpro er et mærke i strikkepinde. De er lidt dyre, men supergode :-)

      Slet
  2. Jeg kan varmt anbefale at strikke oppefra og ned. Så kan man nemmere tilpasse længden på ærmer og krop, da man kan prøve undervejs. Jeg synes også at migic loop og Knit pro er gode opfindelser, som gør det bedre og nemmere at strikke.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg kan godt se din pointe med at strikke oppefra og ned, hvis man laver noget ensfarvet, eller hvis der ikke er så relativt langt mellem mønsterrapporterne. Men i dette tilfælde ville man vel alligevel skulle pille det op? Altså man kan jo ikke pludselig bare lave en blå stribe meget bredere end de andre? Bortset fra den nederste som måske godt kan laves lidt bredere...

      Slet
  3. Den ser lækker og varm ud :-) Strikkede selv den hvide/brune udgave da den første forbrydelse kørte. Den har jeg nydt godt af :-) Og så er det så taknemmeligt på de store pinde!
    Det er noget skønt strik du laver - melder mig fluks som fast læser :-)
    Kh Line

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det gør lynhurtigt med de tykke pinde. Skønt! Af en eller anden grund er alle mine andre projekter på pind 2½-3...det tager en krig!

      Slet
  4. Jeg drømmer også om at strikke en sweater a la Sarah Lund. Jeg bliver dog lidt bekymret når du beskriver problemerne på ærmerne, jeg er nemlig ikke en strikke-haj... Hvilken opskrift strikker du efter og i hvilket garn ? Jeg har set et strikkekit hos Tante Grøn som jeg overvejer...

    Kh Mette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Mette
      Ej, det er altså ikke så svært igen. Når man først har fattet systemet, så går det uden nogen som helst problemer. Jeg tror bare, at jeg - lige i den sammenhæng - var lidt mere end almindeligt tungnem :-D

      Slet
    2. Ha ha... nu forsøger jeg ihvertfald. Garn og opskrift er bestilt...

      Kh Mette

      Slet
  5. Hvor er det bare en fed sweater. Sådan en kunne jeg også godt bruge, men jeg er ikke så vild med at strikke. Kan man evt. hækle sådan en sweater, tror du? Kh Ch:-)rlotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hmm...jeg ved ikke, om man kan hækle den. Problemet med hækling til beklædning er, at det godt kan blive lidt for stift, synes jeg. Men det kan da ikke udelukkes, at det kan laves :-) Hvis du går i gang, så hører jeg gerne fra dig om hvordan, resultatet bliver :-)

      Slet
  6. Det ser da fantastisk ud!! Hold da op hvor er du go!

    SvarSlet
  7. Godt du er kommet på højkant igen
    sikken fed sweater.
    hilsen Mona

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er også glad for at være "inde i kampen igen". Det er da godt nok lidt for kedeligt at ligge der - og så uden at kunne strikke! Fy for den ;-)

      Slet

Topscorere den seneste uge